Помоћ породици

Невладина организација - основана 1993

Intervju sa Evom Bergström- Erasmus+ projekat

U Švedskoj deca sa autizmom u školi uče da komuniciraju, da samostalno jedu, da pređu ulicu i da dođu do kuće... a u Srbiji uče o okolnostima koje su dovele do I Svetskog rata, uče jonske i kovalentne veze, opšte geografske odlike Antarktika...


U Srbiji teško dolazi do promena kada je u pitanju napuštanje neefikasne prakse. O svemu ovome govorimo proteklih deset godina, a intenzivno od 2012. godine nakon studijske posete Finskoj. U okviru ovog Erasmus+ projekta*, na osnovu znanja koja smo stekli u Švedskoj, napravili smo preporuke koje se odnose na unapređivanje obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju. Poznato je da u srpskim školama („redovnim“ i „specijalnim“) deca sa autizmom uče dva strana jezika, istoriju, hemiju... Zašto? Kako to izgleda u jednoj evropskoj zemlji, u sistemu koji funkcioniše u skladu za naučno zasnovanim i efikasnim metodama i u skladu sa zdravim razumom?


🔊Intervju sa Evom Bergström direktorkom „Täby gymnasiesärskola och grundsärskola”: „Našu školu pohađaju učenici sa poremećajem iz spektra autizma i učenici sa intelektualnim teškoćama i zato nam je važno da im obezbedimo obrazovanje koje je na odgovarajućem nivou. Zbog toga imamo naš kurikulum. Država je napravila kurikulum za naše učenike, tako da oni dolaze i proveravaju da li obezbeđujemo odgovarajući nivo za svakog učenika. To je važno jer je deci u našoj školi neophodno da se obuče za najvažnije stvari koje će im biti potrebne u životu, da se uklope u društvo nakon školovanja, naravno na njihov način, u odgovarajućem okruženju, uz odgovarajuću podršku i u skladu sa njihovim potrebama. Zato je za nas najvažnije da pronađemo odgovarajući nivo za svakog učenika, a država nas u svemu tome podržava. 
Mi u školi, naravno, nemamo predmete koje imaju ostale škole. Imamo 5 predmetnih oblasti koje se za svakog učenika prilagođavaju kroz individualni obrazovni plan. Jedna od oblasti, koja je i najvažnija, je oblast „komunikacija“. Komunikacija je veliki i širok predmet, a zadatak je da svaki učenik sebi nađe najbolji način da komunicira. Može se komunicirati govorom na maternjem jeziku, na engleskom jeziku ako to učeniku odgovara, pomoću znakovnog jezika, pokretima tela, sistemom komunikacije pomoću slika, uz pomoć komunikatora i savremene asistivne tehnologije... Sadržaji ostalih predmetnih oblasti su takođe prilagođeni svakom učeniku i usmereni su na sticanje adaptivnih i socijalnih veština. Ostali „predmeti“ su: estetika, motorika, samoposluživanje, realnost. 
Deci sa smetnjama u razvoju koja pohađaju našu školu je potrebno posebno okruženje (special environment) i mi to možemo da im obezbedimo u našoj školi. U redovnoj školi oni ne bi mogli da se uklope i ne bi bili u mogućnosti da uče. Imamo specijalne nastavnike i specijalne asistente koji učenicima pomažu da pronađu njihov put učenja. Nakon školovanja obezbeđuje se odgovarajuća podrška i okruženje sa kvalitetan život.“
👨‍🏫*Projekat Da naše specijalne škole budu kao evropske, Erasmus+ projekat sprovodi NVO “Pomoć porodici” u okviru Erazmus+ programa Evropske unije. Intervju vodio dr Stevan Nestorov, rukovodilac projekta.