Škole u Švedskoj nemaju školsko zvono, od prvog do šestog razreda osnovne škole nemaju ocene, svako dete nauči da svira bar jedan instrument, uče da šiju i kuvaju. Na kraju osmog razreda svako dete zna da napravi drvenu klupu, da skuva ručak i da se snađe u raznim životnim situacijama.Tako je u svim školama, a kada je u pitanju obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju , sticanje životnih veština zauzima najznačajnije mesto. Direktorka specijalne škole Täby, Eva Bergström, kaže da se u ovoj školi radi po programu „specijalne trening škole“. Ovaj program se ne oslanja na redovne školske programe nego je, kako navodi naša sagovornica, napravljen prema njihovom nivou potreba i ima za cilj da dete nauči najvažnije stvari koje će mu omogućiti da se uspešno uključi u društvo po završetku školovanja. Mi smatramo da je deci sa kojom radimo neophodno obezbediti posebne uslove i mi to i radimo. Na fotografijama je jedna od učionica- kuhinja. Škola koju smo posetili ima čitav blok u kom se nalazi pet kuhinja koje su opremljene poput onih u stanu. Ovde deca pripremaju hranu uz pomoć nastavnika. Cela škola prijatno miriše na začine što deci stvara „family-friendly” atmosferu. Naravno, krajnji cilj nije da ova deca postanu kuvari već da uvežbavaju životne veštine, da razvijaju motorku i koordinaciju pokreta i da usvajaju nova znanja. Kroz kuvanje se sve uči: govor, bilologija, matematika, hemija... Dete koje upotrebljava metalno rende, ukoliko se malo ogrebe, naučiće da bude oprezno, spretno, naučiće da je rende od metala i naučiće šta znači kada je nešto „oštro“.
Na kraju ovog dela posete svi zajedno smo uživali u pauzi uz kafu i kolače sa cimetom, koje su deca sama pripremila. Ovu pauzu sa posluženjem u Švedskoj zovu „fika“..
Aktivnosti projekta “Da naše specijalne škole budu kao evropske” koji sprovodi nevladina organizacija „Pomoć porodici“ u okviru Erasmus+ programa koji finansira Evropska Unija.